Стартуємо до успішної школи

Європейський центр ім. Вергеланда

Доступний постійно

ПРО КУРС

Цей курс є першим із циклу чотирьох курсів «30 кроків до нової української школи: навчаємо громадянина».

Як діяти, щоб ваша школа стала успішною? Що робити, щоб діти із задоволенням йшли на ваші уроки, а батьки були по-справжньому залученими до життя школи? Цей курс пропонує низку практичних вправ і дієвих порад, як цього досягти.

З перших кроків шкільної реформи програма «Демократична школа» допомагає закладам загальної середньої освіти та вчителям по всій Україні йти в ногу з часом, втілювати на практиці можливості шкільної автономії й академічної свободи. Тренерська команда та експерт(к)и програми зібрали для вас найважливіші складники, з яких і директори, і вчителі легко зможуть створити свій власний неповторний рецепт успіху.

Ми допоможемо вам розібратися з тонкощами філософії Нової української школи. Пояснимо, як нові ціннісні засади перетворити в щоденну шкільну практику, як за допомогою простих і ефективних прийомів формувати активну громадянську позицію ваших учнів. Розкажемо, як вибудовувати якісне освітнє середовище не на папері, а в класах, коридорах і на подвір'ї школи.

Запрошуємо разом із нами на екскурсію до однієї з українських шкіл. Її учні, Макс і Софія, розкажуть вам про те, як змінювалася їхня школа, як вона працює зараз. І хоч їхня школа не ідеальна, але учні по-справжньому її люблять, вболівають за неї і саме в її стінах вчаться бути відповідальними громадянами.

МЕТА

Запропонувати шляхи практичної реалізації нововведень Нової української школи з фокусом на розвиток громадянських компетентностей учнів та розбудову якісного, безпечного і комфортного шкільного середовища.

ЦІЛЬОВА АУДИТОРІЯ

Курс створений для вчителів і директорів, які прагнуть виховати активних сучасних школярів; для батьків, які хочуть розуміти, що відбувається в сучасній школі; для всіх, хто дбає про розбудову сильної шкільної громади.

ЧОМУ ВИ НАВЧИТЕСЯ?

Завдяки опрацюванню запропонованих матеріалів і виконанню інтерактивних завдань, ви дізнаєтеся про зміни в сучасній українській освіті та можливості їх реалізації у вашій школі. З'ясуєте, навіщо потрібна внутрішня система оцінки якості освіти і які можливості дає автономія школи. Зрозумієте особливості компетентнісного підходу та ціннісно орієнтованого навчання. На прикладах ознайомитеся з поняттями «громадянські компетентності», «культура демократії» та «культура прав людини» в школі. Отримаєте дієві поради з протидії дискримінації в освіті, вирішення конфліктів, створення та організації діяльності шкільної служби медіації.

ПЕРЕЛІК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ, ЯКІ ВИ НАБУДЕТЕ ЧИ ВДОСКОНАЛИТЕ

  • професійно-педагогічна компетентність ― застосування інтерактивних педагогічних технологій і сучасних педагогічних методик, тренінгових і дослідницьких форм роботи, роботи в малих групах, кооперативного навчання;
  • управлінська компетентність ― розуміння основ стратегічного розвитку й елементів інституційного розвитку, зокрема, формування команди, демократизація врядування, співпраця з місцевою громадою, демократичне й ефективне управління ЗЗСО відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа» та чинного законодавства в умовах розширення автономії школи;
  • соціальні та громадянські компетентності ― уміння та ставлення, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  • підприємницька компетентність ― вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя, а також застосування проєктного підходу задля розвитку ключових компетентностей;
  • інформаційно-цифрова компетентність ― активне застосування ІКТ у процесі самостійного навчання.

Програма курсу

Модуль / Тема

Час на опрацювання матеріалів, год

Завдання, к-сть

Модуль 1. Що нового в українській освіті?

 

 

Що нового в українській освіті?

2

2

Модуль 2. Цінності й засади Нової української школи

 

 

Демократія у школі

Поговоріть про цінності Вашої школи

Плекайте культуру прав людини у школі 

Навчайте громадян: формуйте компетентності

Користуйтеся автономією школи

12

10

Модуль 3. Освітнє середовище

 

 

Творіть якісне освітнє середовище

Створюйте внутрішню систему якості освіти

Не бійтесь конфліктів у школі

Практикуйте ненасильницьке спілкування

Протидійте цькуванню та дискримінації 

Створіть шкільну службу медіації

16

10

Всього

30

22

Кожна тема складається з таких елементів:

  • відеосюжети і тексти для ознайомлення;
  • вправи для самостійного опрацювання;
  • поради до дії;
  • приклади успішних практик українських шкіл;
  • додаткові матеріали для ознайомлення.

Затверджену програму можна завантажити, натиснувши на її зображення вгорі, або за цим посиланням.

ОБСЯГ КУРСУ

30 годин (1 кредит ЄКТС).

НАПРЯМ НАВЧАННЯ

Розвиток управлінських компетентностей керівників закладів загальної середньої освіти, їх заступників, а також професійних компетентностей педагогічних працівників, спрямованих на створення якісного освітнього середовища та розвиток громадянських компетентностей.

ФОРМА ПІДТВЕРДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

За опрацювання кожної теми курсу та виконання завдань користувачі отримують цифрові відзнаки з описом навчальних результатів. Зібравши 22 відзнаки, користувач отримає сертифікат про успішне завершення навчання. Він підтверджує підвищення кваліфікації в обсязі 30 годин відповідно до затвердженої програми підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти. Автентичність сертифікату можна перевірити за посиланням на ньому. Всі видані сертифікати внесено до реєстру, з яким можна ознайомитись за посиланням.

ФОРМА НАВЧАННЯ

Онлайн-курс, опановується дистанційно та самостійно. Ви самі обираєте час і темп навчання!

КУРС РЕКОМЕНДУЮТЬ

ПРО АВТОРІВ КУРСУ

Ольга Боярчук

Ольга Боярчук

Завідувачка відділу виховної роботи та позашкільної освіти, старша викладачка в Комунальному вищому навчальному закладі Київської обласної ради «Академія неперервної освіти». Ольга займається підготовкою заступників директорів шкіл з виховної роботи, педагогів-організаторів і класних керівників; впроваджує освітні інноваційні проєкти і програми. «Я працювала над курсом із надією запропонувати актуальні, цікаві та мотивуючі матеріали для змін у собі, закладах освіти та суспільстві загалом. Також цей курс потрібний для професійного та особистісного розвитку, для підвищення кваліфікації з викладання громадянської освіти».

Наталія Герасим

Наталя Герасим

Учителька суспільних дисциплін, завідувачка методичного центру закладів освіти міста Чернівці. Наталія займається громадянською освітою, історією рідного краю і Голокосту, а також працює в програмі «Демократична школа». «Я взялась працювати над курсом, бо не хочу чекати, що хтось змінить ситуацію в освіті для мене, моїх колег та учнів. Ми можемо змінювати її самі».

Альона Глазкова

Альона Глазкова

Менеджерка проєктів у громадській організації «Кременчуцький інформаційно-просвітницький центр «Європейський клуб». Альона досліджує міжнародні можливості для молоді (волонтерство, обміни, тренінги) та допомагає ними скористатися, а також проводить тренінги з проєктного менеджменту та захисту прав людини. «Я працюю в Програмі «Демократична школа», бо маю власний травматичний досвід навчання в школі. Я вірю, що права людини можуть починатися в школі і що Програма може значно зменшити кількість дітей, травмованих школою. Через роботу над курсом я хочу поділитися з вами своєю натхненною вірою».

Юлія Єлфімова

Юлія Єлфімова

Менеджерка проєктів, тренерка та фасилітаторка в громадській організації «Центр європейських ініціатив», тренерка молодіжного департаменту Ради Європи. Юля реалізує проєкти, спрямовані на розвиток молоді та громад, займається міжнародними проектами «Еразмус +», є членкинею правління міжнародної мережі «Молоді посли миру» та працює в програмі «Демократична школа». «Я працювала над курсом, бо вірю в можливість будувати демократичне суспільство, починаючи ще зі школи. Я вірю у права людини як основу відносин у суспільстві, а також у важливість діалогу та співпраці».

Наталія Кідалова

Наталія Кідалова

Учителька англійської мови, української мови і літератури в Мелітопольській спеціалізованій школі №23, переможиця премії Global Teacher's Prize Ukraine 2019, працює в Програмі «Демократична школа». «Я вірю в теорію великої мети і мистецтво маленьких кроків. Програма ставить серйозну мету, а також дає вибір шляхів і практичних інструментів для її покрокового досягнення. Я долучилася до розробки курсу, бо філософія і цінності програми «Демократична школа» співпадають з моїми життєвими цінностями. А робити те, у що віриш, ― це задоволення!»

Світлана Королюк

Світлана Королюк

Завідувачка кафедри менеджменту освіти Полтавського ОІППО ім. М.В. Остроградського, тренерка програми «Демократична школа». «Я вірю, що ми самі можемо змінити багато. Головне ― прагнути і діяти. Програма «Демократична школа» допомагає школам подивитися на себе зі сторони, а також разом рухатися до поставленої мети, покращуючи шкільне середовище і не чекаючи вказівок «згори».

Людмила Микитюк

Людмила Микитюк

Методистка відділу виховної роботи та позашкільної освіти, викладачка Київського обласного інституту післядипломної освіти, тренерка програми «Демократична школа». Людмила займається підвищенням професійного розвитку керівників і вчителів з питань організації освітнього процесу в школі, реалізацією інноваційних програм і проєктів у Київській області. «Працюючи над посібником, я розуміла, що знаходжусь серед однодумців, навчаюсь і навчаю інших, маю можливість бачити шкільний процес із середини та сприяти позитивним змінам в освіті».

Тетяна Мелещенко

Тетяна Мелещенко

Декан факультету історичної освіти з наукової і виховної роботи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Тетяна займається підготовкою майбутніх учителів у сфері громадянської освіти. «Я працюю у Програмі «Демократична школа», бо вона є якісною, ціннісною, сучасною, надихаючою і розвиваючою. Програма відкриває нові аспекти, підходи та горизонти в рамках громадянської освіти, спонукає до самовдосконалення, розвиває тренерські компетентності та змінює світогляд. Робота над курсом дала можливість долучитися до розробки потужних практичних матеріалів для школи, що сприяють формуванню відповідальних громадян і розвитку демократії».

Course Staff Image #1

Світлана Овчаренко

Громадська активістка, організаторка просвітницьких заходів, тренерка Програми «Демократична школа». «Я за те, щоб шкільні роки запам’ятовувалися не шикуваннями на лінійки та хвилюванням за погані оцінки чи невиконану «домашку», а можливостями розвиватися, співпрацювати та удосконалюватися. Щоб школа не «готувала до життя» і не ставала «школою виживання», а створювала умови для розвитку активності й компетентності всіх причетних».

Ірина Сабор

Ірина Сабор

Керівниця програми «Демократична школа», експертка з питань освіти, старша радниця Європейського центру ім. Вергеланда (Осло). «Європейський центр ім. Вергеланда розвиває освіту для демократичного громадянства і освіту з прав людини в багатьох країнах Європи вже понад 10 років. У цьому курсі ми спробували викласти найкращий досвід освітян України та інших країн Європи з демократизації шкільного середовища і розвитку громадянських компетентностей. Ми знаємо, що запропоноване в курсі є можливим для впровадження, адже використовували виключно досвід колег-вчителів».

Оксана Салівончик

Оксана Салівончик

Координаторка молодіжних проєктів у громадських організаціях «Центр «Чайка» (м. Рівне) та «Віадук» (смт. Клевань), тренерка програми «Демократична школа». «Я працюю в сфері неформальної освіти і долучилась до розробки курсу, бо відчуваю себе частинкою позитивних змін в освіті. Я люблю працювати з дітьми та вважаю, що Програма відкриває двері перед школою для впровадження демократичних змін».

Course Staff Image #1

Мирослава Товкало

Керівниця освітніх програм мережі приватних шкіл КМДШ. «Цей курс, мабуть, один із найбільш якісних практичних порадників щодо впровадження демократичних змін у школі. Навряд чи він змінить світ, однак я вірю, що ідеї курсу можуть стати рятівним колом для тих небайдужих учителів, які методом спроб і помилок шукають відповіді на низку глобальних питань. Як зробити школу кращою? Як не імітувати демократію? Як сформувати компетентності учнів? Як і сама Програма «Демократична школа», цей курс надихає до змін у дуже конкретний спосіб, на прикладах інших шкіл, через практичні поради колег щодо впровадження інтерактивних методів, формувального оцінювання, ефективного управління, організації учнівського самоврядування, співпраці з батьками та громадою. Скажу без перебільшення, що це випробувано і спрацьовує. Спробуйте і ви!»

Тетяна Філіпенко

Тетяна Філіпенко

Учителька історії та правознавства Курахівської гімназії «Престиж», керівниця управління освіти Курахівської міської ради, тренерка освітніх програм, авторка підручників з правознавства, членкиня виконкому Курахівської міської ради. «Програма «Демократична школа» відповідає моєму баченню демократичних змін у сучасній українській школі. Це можливість долучитися до активної розбудови освітнього процесу та громадського врядування не тільки на рівні своєї школи та місцевої громади, але й на регіональному та всеукраїнському рівнях. Я працювала над курсом і ділилася своїм досвідом з колегами із впевненістю, що він принесе нові можливості».

Олександр Фомічов

Олександр Фомічов

Тренер із неформальної освіти громадської організації «Ліга Толерантності», дитячий та молодіжний працівник, правозахисник, координатор міжнародної кампанії «Грай за Права Людини!». «Я взявся розробляти цей курс, бо моєму синові скоро йти до школи, а для належних змін в освіті залишилось не так багато часу».

Христина Чушак

Христина Чушак

Координаторка програми «Демократична школа» в Україні, доцентка кафедри освітньої політики Комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». «У курсі ми передаємо накопичений нами за п’ять років досвід позитивних змін у різних школах ― великих і малих, з Києва і невеличких сіл, супер-гімназій і звичайних ЗОШ. Суспільство потребує оновленої школи, а команда, яка стоїть за Новою українською школою, створила можливості навчати і будувати стосунки в закладах освіти інакше, згідно з вимогами часу й бажанням дітей та їхніх батьків. Ці зміни мають стати частинкою життя кожної школи, кожної вчительки чи вчителя, кожної директорки і директора. Щоб вам не було страшно, ми будемо поруч із вами з порадами, натхненними прикладами і простими кроками до кращої школи!»

Андрій Донець

Андрій Донець

Координатор напряму онлайн-навчання Програми «Демократична школа», менеджер з організаційного розвитку в громадській організації «ІСАР «Єднання», тренер молодіжного департаменту Ради Європи. «Вірю і знаю, що навчатися можна завжди і будь-де. Тому завзято працював над цим дистанційним курсом. Сподіваюся, що знання, отримані в онлайн-форматі, будуть застосовані в школі. У курсі хотілося передати досвід закладів освіти, які брали і беруть участь у Програмі «Демократична школа». Інколи здавалося, що демократичні зміни важко розпочати, і ще важче повністю втілити. Проте вчителі вже більш ніж 300 шкіл змогли це зробити. І ви обов'язково зможете!»

Поширені запитання

Курс безкоштовний?

Так! Ви можете навчатися й отримати сертифікат абсолютно безкоштовно.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так! Успішно виконайте всі завдання курсу й отримайте сертифікат про його завершення!

Що буде, якщо я не зможу виконати всі завдання?

Завдання курсу стосуються викладених матеріалів. Оскільки для нас важливо, щоб ви працювали з тематикою курсу, а не стресували з приводу завдань, у вас буде необмежена кількість спроб на їх виконання.

Чи ці курси будуть зараховані як підвищення кваліфікації?

Так! Програма курсу та сертифікат розроблені у відповідності до вимог Міністерства освіти і науки України (Постанова КМУ від 21 серпня 2019 р. №800 зі змінами та доповненнями від 27 грудня 2019 р. №1133). У місячний термін після завершення курсів вам потрібно подати сертифікат на розгляд педагогічної ради вашого освітнього закладу.

В який час будуть проходити заняття?

Матеріали та завдання курсу доступні в будь-який час. Навчайтеся, коли вам зручно!

Курс розроблений у рамках програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа», яку реалізовує Європейський центр ім. Вергеланда та Міністерство освіти і науки України за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії. Імплементаційні партнери програми ― Центр освітніх ініціатив (Львів) та ІСАР «Єднання» (Київ).

Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Некомерційна 4.0 Міжнародна.