Децентралізація в Україні – теорія та практика

Програма DOBRE

Доступний постійно

МЕТА КУРСУ

Дати в дуже концентрованому вигляді базові знання про суть реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка зараз більш відома під назвою – децентралізація, можливості, які вона відкриває та сформувати навички їх використання.

Особливістю курсу є участь у ньому Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана.

ПОТЕНЦІЙНІ УЧАСНИКИ

Курс розрахований на управлінців органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад, місцевих активістів та політично активних людей, які планують здійснювати політичну кар‘єру – балотуватись на виборах до місцевих рад чи на посади голів територіальних громад, а також на людей, які в державній владі, установах, громадських організаціях, проектах міжнародної технічної допомоги працюють для впровадження реформи, на правників, політологів, на журналістів, які готують або збираються готувати матеріали про децентралізацію, та на широке коло слухачів, готових включатися у процес побудови нової країни.

ПРОГРАМА КУРСУ

  1. Введення в курс
  2. Тут буде викладено коротку інформацію про потребу у таких знаннях, структуру курсу, методику начитки, вимоги щодо відповідей на запитання до параграфів, тощо.

  3. Що таке децентралізація в українському вимірі і чому вона необхідна?
  4. Тут ми будемо говорити про причини, які спонукали до початку реальної децентралізації, політичні компроміси, які при цьому були здійснені, відмінності між різними підходами до децентралізації різних гравців, як в Україні, так і за її межами: федералізація, регіоналізація, муніципалізація. Децентралізація, як вихід з «кремлівської матриці», Мінські домовленості та «особливий статус окремих територій».

  5. Місцеве самоврядування та децентралізація в Європі.
  6. Детальний огляд Європейської хартії місцевого самоврядування, практики її адаптації у законодавстві та конституціях різних європейських держав. Системи адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування у різних країнах. Реформи у різних країнах Європи. Німеччина, Франція, Данія, Польща, Латвія – більш детально, інші – оглядово. Основні тренди, успіхи та невдачі, наслідки для розвитку.

  7. Історія реформ адміністративно – територіального устрою та становлення місцевого самоврядування в Україні. Українська реформа 2014-2016 роки.
  8. Огляд системи адміністративно-територіального устрою українських територій під юрисдикцією різних імперій, його трансформації в часи УССР, особливості управління в період «радянської влади». Більш детально про відновлення місцевого самоврядування в новітній період історії з 1990 року. Аналіз різних підходів до реформи. Чому не вдалось провести глибинну реформу на початку 90-тих, спроба 1997, 2005-го, 2008-9, відкат у 2010-13.

    Територіальна громада, як основний суб‘єкт місцевого самоврядування. ОТГ – як продукт «територіальної консолідації» і необхідна умова децентралізації. Буде підведено певний підсумок зробленого за 2014-2016 роки. Показано нові можливості, які відкриваються та ризики, які існують.

  9. Конституційна основа адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування в Україні, базове законодавство та тенденції до його змін
  10. Детальний розгляд системи АТУ та МС, що склалась на час ухвалення Конституції, що закріплено у КУ, що залишилось де-факто, а не існує де-юре, які це створює проблеми і які їх вирішувати. З чого складається система законодавства для МС, як його читати і як його застосовувати.

    Більш детально буде розглянуто групи законодавчих актів:

    • статусне законодавство;
    • податкове законодавство;
    • бюджетне законодавство;
    • законодавство про планування;

  11. Органи та посадові особи місцевого самоврядування: повноваження та способи діяльності
  12. Детально буде висвітлено систему органів та посадових осіб, їх повноваження, взаємовідносини та взаємовпливи. Можливості діяльності місцевих рад, постійних комісій, депутатів, їх взаємодія з виборцями. Основні тренди у роботі ОТГ. Відповідальність органів та посадових осіб, нагляд над актами ОМС, як є і як має бути.

  13. Ресурси місцевого самоврядування. Розумне зростання, як новий тренд планування місцевого розвитку
  14. Тут викладаються підходи до розуміння ресурсів, як таких. Особливі наголоси не тільки на прямі ресурси про які всі говорять – земля, майно, податки…, але й інші – унікальні вміння людей, особлива природа, спадщина, міфи і т.п. Як ідентифікувати свої ресурси і як їх оптимально використати. Якірні точки для зростання. Роль різних суб‘єктів – бізнес, школи, громадські організації, церкви…Зовнішні ресурси – державний бюджет, ДФРР, субвенції, МТД, гранти…

    Коротке пояснення основних підходів до розумного зростання, його складові, як цим користатись, як залучити до процесу жителів громади. Стратегічне планування та просторове планування у громаді. Загальні підходи та особливості для різних типів громад. Приклади розумної спеціалізації та розумного планування простору.

  15. Співробітництво територіальних громад, можливості та особливості
  16. Законодавство про співробітництво. Фактична та юридична основа співробітництва. Співробітництво, як перший етап об'єднання. Можливості для співробітництва навколо міст. Агломерації та зони добросусідства, довіра та домовленості. Іноземний та український досвід.

  17. Проблеми, які виникають в ході реформи, віруси дестабілізації. Перспектива завершення реформи
  18. Тут буде розглянуто ряд міфів, які породжують проблеми при реалізації реформи та способи їх нейтралізації. Окрема увага буде приділена псевдо громадам, іншим фейковим народним ініціативам, розглянуто причини та приклади виходу місцевих рад за межі власних повноважень.

    Районний поділ, його роль у реформі зараз і доля у майбутньому.

    На основі планів, досвіду та трендів буде зроблено припущення про сценарії завершення реформи. Буде показано, як місцевий лобізм та політиканство вносить свої корективи в утворення спроможних громад і як від цього появляються проблеми. Завершення реформи до чергових місцевих виборів надзавдання для влади і суспільства.

ВИКЛАДАЧ

Анатолій Ткачук

Анатолій Ткачук

Директор з науки та розвитку ГО «Інститут громадянського суспільства».

Народний депутат Верховної Ради України 1-го скликання.

В 2005-07 роках працював Радником Президента України, керівником головної служби регіональної та кадрової політики Секретаріату Президента України, з 2008 по 2010 рік працював заступником міністра регіонального розвитку та будівництва України.

Державний службовець першого рангу.

Автор десятків публікацій наукового, науково-популярного характеру у сфері регіонального розвитку, місцевого самоврядування, законодавчої техніки.

Ідеолог децентралізації. Учасник робочих груп із розробки Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, а також низки децентралізаційних законопроектів.

Тренер, консультант зі створення спроможних громад, розробки та втілення стратегій їх розумного зростання

Цей курс став можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE). Зміст курсу є відповідальністю його авторів та Українського кризового медіа-центру і не обов'язково відображає точку зору USAID чи уряду Сполучених Штатів.

Поширені запитання

Скільки коштує курс?

Курс є повністю безкоштовним. Викладачі можуть рекомендувати навчальну літературу, щоб ви могли поглиблено вивчити будь-яку тему, але й доступних в рамках курсу матеріалів буде достатньо для успішного його завершення. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі Інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так! Успішно складіть всі завдання курсу й отримайте сертифікат про його завершення.

В який час будуть проходити заняття?

Відеолекції, завдання та форум будуть доступні в будь-який час протягом курсу.