Skip to main content

Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні


Prometheus

ПРО КУРС

Як часто вам здається, що вас дурять в інтернеті? Як часто ви усвідомлюєте, що це маніпуляція чи шахрайство, але не розумієте, навіщо й кому вони потрібні?

Facebook-тест “Який святий тобою опікується”, повідомлення “Завтра Viber стане платним — перешли це далі, і для тебе він залишиться безкоштовним”, прохання “Поставте плюсик у коментарях, і ми перерахуємо 1 цент на лікування раку” та ще тисячі інших варіантів дописів, що мають одну мету — обдурити вас.

На цьому курсі ви зрозумієте, як не потрапити на гачок маніпуляторів в інтернеті, у соцмережах та онлайн-ЗМІ. А ще ці знання допоможуть пояснити рідним та колегам, які небезпеки чатують на них в онлайні.

До того, як курс потрапив на Prometheus, його пройшли вже понад 5 000 українців. 89% учасників поставили оцінку “дуже корисна інформація для щоденного життя”.

Приєднуйтесь і ви! Цей курс від ініціативи "Як не стати овочем" - основа для вашої інформаційної гігієни. Він створений для тих, хто хоче приймати самостійні рішення та почуватись безпечно серед інформаційного шуму.

На ньому ви дізнаєтеся:

  • як руйнувався інформаційний імунітет українців та які наслідки це має для держави та людей;
  • про нову роль інформації в цифрову еру;
  • хто, як і навіщо створює інформаційні віруси;
  • як маніпулюють на телебаченні, в онлайн-медіа, Facebook, YouTube, Google, Telegram, Viber, Вікіпедії;
  • як споживати інформацію безпечно та навчати цього інших.

На цьому курсі ми не вчимо фактчекінгу.

Фейків та маніпуляцій тисячі, вивчати їх – це окрема професія, а ось каналів їх створення та поширення десятки. Для того, щоб суттєво зменшити ризики підхопити інформаційний вірус, не обов'язково тільки перевіряти факти, достатньо розуміти, як вони розповсюджуються.

ОБСЯГ КУРСУ

45 годин (загальна тривалість відеолекцій - 4 години)

ЦЕЙ КУРС БУДЕ ЦІКАВИЙ

  1. Усім охочим сформувати чи покращити власну інформаційну гігієну.
  2. Вчителям загальноосвітніх навчальних закладів.
  3. Педагогам позашкільних навчально-виховних закладів.
  4. Викладачам закладів вищої освіти.
  5. Освітнім тренерам.

ПРОГРАМА КУРСУ

Модуль 1. Нова цифрова ера – правила та загрози

1.1. Вступ до курсу.
1.2. Нова цифрова ера та інформаційний імунітет українців.
1.3. Наші дані – нова валюта. Як їх збирають та як їх захистити.
1.4. Як українці споживають інформацію.

Модуль 2. Facebook та онлайн-медіа

2.1. Як працює Facebook.
2.2. Як маніпулюють у Facebook.
2.3. Боти у Facebook.
2.4. Як збирають наші дані в обхід Facebook.
2.5. Як створюються інфовіруси.
2.6. Правила безпеки у Facebook.
2.7. Шахрайства в цифрову еру.
2.8. Як працюють та заробляють онлайн-медіа.
2.9. Як розрізнити об'єктивне медіа та сайт-сміттярку.
2.10. Як безпечно споживати новини – інформаційний трафарет.

Модуль 3. Телебачення, Google, YouTube, Вікіпедія

3.1. Як розрізнити експерта та псевдо експерта.
3.2. Як маніпулює телебачення.
3.3. Як працює та маніпулює Google.
3.4. Як працює та маніпулює YouTube.
3.5. Як працює та маніпулює Вікіпедія.

Модуль 4. Viber, Telegram та резюме курсу

4.1. Як працює та маніпулює Viber.
4.2. Як працює та маніпулює Telegram.
4.3. Резюме: з чого почати формувати інформаційну гігієну для себе та близьких.

Модуль 5. Інформаційна гігієна для вчителів

5.1. Як використовувати інформацію з курсу у спілкуванні з колегами.
5.2. Як комунікувати тему інфогігієни з батьками учнів.
5.3. Як навчати дітей інфогігієні.

ФОРМА ПІДТВЕРДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Сертифікат про успішне завершення навчання зі вказаною кількістю годин. Усі видані сертифікати внесені до реєстру, із яким можна ознайомитися за посиланням.

НАПРЯМ НАВЧАННЯ

Професійний розвиток педагогічних та науково-педагогічних працівників з питань розвитку критичного мислення та медіаграмотності, впровадження інновацій в освітньому середовищі.

ПЕРЕЛІК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ, ЩО ВДОСКОНАЛЮВАТИМУТЬСЯ/ НАБУВАТИМУТЬСЯ

Загальні: знання та розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти та цифрової реальності; критичне та системне мислення; здатність навчатися та вчити; здатність логічно обґрунтовувати власну позицію та конструктивно доносити інформацію; вміння розрізняти джерела інформації; здатність співпрацювати з іншими людьми.

Фахові: професійно-педагогічна, інформаційно-комунікаційна, інноваційно-дослідницька, цифрова, компетентності з інформального та професійно-особистісного розвитку, володіння актуальними знаннями в умовах реформ та соціальних трансформацій.

МЕТА КУРСУ

Навчити базовій інформаційній гігієні – основ фільтрування інформації та розпізнавання брехні.

Зараз половина українців вважають, що вміють розпізнавати фейки, проте тільки 3% насправді можуть це зробити.

32% українців визначає достовірність новини інтуїтивно, 42% – взагалі ніколи не перевіряють отриману інформацію.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

Назва розділів і тем

Кількість годин

Всього

у тому числі

Лекції

Тестування

Самостійна робота

Тема 1. Нова цифрова ера - правила та загрози.

7

1

1

 

5

Тема 2. Facebook та онлайн-медіа.

10

2

1

7

Тема 3. Телебачення, Google, YouTube, Вікіпедія

9

1

1

7

Тема 4. Viber, Telegram та резюме курсу

10

1

2

7

Тема 5. Інформаційна гігієна для вчителів

9

1

1

7

Всього годин

45

6

6

33

Затверджену програму можна завантажити, натиснувши на її зображення вгорі, або за цим посиланням.

Автори курсу

Course Staff Image #1

Оксана Мороз

Засновниця волонтерської ініціативи з інформаційної гігієни "Як не стати овочем", ведуча радіоблогу "Вірю не вірю" на Радіо “Культура”, авторка книг “Нація овочів?” та “Боротьба за правду”, які стали переможцями Всеукраїнського рейтингу "Книжка року-2020" (номінація "Обрії"). 21 рік працює в галузі комунікацій. Спеціалізується на аналізі та формуванні інформаційного поля, вивчає поведінку людей у ньому. З 2015 року – постійна запрошена спікерка Києво-Могилянської бізнес-школи.

Course Staff Image #1

Анна Лоза

Проектна менеджерка ініціативи "Як не стати овочем", аспірантка історичного факультету Київського національного університету ім.Тараса Шевченка, експертка з акредитації Національного агентства з забезпечення якості вищої освіти.

Експерти курсу

Course Staff Image #1

Михайло Альохін

Заступник директора з освітньої програми приватної школи “КМДШ” Осокорки”, аспірант Інституту проблем виховання НАПН України, експерт/тренер з питань інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти Державної служби якості освіти.

Course Staff Image #1

Катерина Гольцберг

Дитяча й сімейна психологиня, Президентка Асоціації дитячих аналітичних психологів. Експерт-консультантка й авторка “Дзеркала Тижня”, “Телеканалу 1+1”, “Телеканалу Україна”, “Радіо НВ”. Проводить навчальні семінари для психологів, педагогів і батьків щодо супроводу навчання, подолання шкільної неуспішності, тривожності, мотивації до навчання, щодо створення безпечного середовища у школі та подолання проявів булінгу.

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

Курс безкоштовний?

Курс безкоштовний. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так! Успішно виконайте всі завдання курсу та отримайте сертифікат про його завершення за підписом викладача.

У який час проходитимуть заняття?

Відеолекції, завдання, форум і можливість отримати сертифікат доступні в будь-який час.

Якщо ви вчитель у загальноосвітній школі та маєте сертифікат – ви отримуєте пріоритетне право на подарунок – книгу-довідник Оксани Мороз “Як не стати овочем. Інструкція з виживання в інфопросторі”.

Для участі – заповніть форму котра розташована у зверненні викладача до студентів на початку навчання.

Книги розподілятимуть між освітянами щоквартально. Доставку здійснюватимуть безкоштовно на адресу школи чи найближче відділення Нової пошти.

Забезпечення освітян книгами здійснюється в рамках соціального проєкту, ініційованого “Як не стати овочем” за підтримки видавництва “Vivat” та українських компаній і меценатів.

Актуальні новини з розподілення книг ви можете відстежувати на Facebook-сторінці ініціативи "Як не стати овочем".

  1. Classes Start

Enroll