Skip to main content

Інформаційна гігієна під час війни


Prometheus

ПРО КУРС

Українці думають, що досконало знають методи російської пропаганди. Але «розп’яті хлопчики» залишились у минулому. Нині використовується витонченіша інформаційна зброя. Відшукати болісну тему, сформувати у суспільстві протилежні позиції, знайти людей, які їх поділяють, та підбурювати їх один проти одного.

Для цього у країни-терориста є безліч інструментів: соціальні мережі, іноземні медіа, «хороші рускі», блогери-інсайдери, ІПСО та багато інших. Такі терміни, як «інформаційна війна», «спеціальні психологічні операції», «пропаганда» чули всі. Але далеко не всі розуміють, як самих українців використовують для цих процесів та як наша поведінка ненавмисно стає допоміжним інструментом для ворога.

Як розібратися та не потонути в цьому болоті російської пропаганди? Про це ви дізнаєтесь у межах курсу «Інформаційна гігієна під час війни» на сучасних та актуальних для України прикладах.

Курс буде корисним тим, хто хоче самостійно розібратися у методах російської пропаганди та зрозуміти, як не наступити на інформаційні міни ворога, а також для тих, хто хоче зрозуміло та просто пояснити рідним шкідливість певної інформації.

Цей курс стане у пригоді як зараз, коли ми в активній фазі війни, так і по її завершенню. З нашою перемогою інформаційна війна з росією не закінчиться.

Цей курс є продовженням торішнього курсу «Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні» від ініціативи «Як не стати овочем» на платформі Prometheus.

У КУРСІ ВИ ДІЗНАЄТЕСЯ

  • Як формується інформаційне поле під час активної фази війни?
  • Чи є правда та де її шукати? Про специфіку українських, іноземних та російських медіа.
  • Як працює класична російська пропаганда?
  • Що таке інформаційно-психологічні спецоперації та як вони працюють?
  • Як росіяни використовують Телеграм, блогерів-інсайдерів та «хороших росіян» для досягнення своїх цілей?
  • Яких правил інформаційної гігієни слід дотримуватись під час війни?

ОБСЯГ КУРСУ

15 годин (загальна тривалість відеолекцій – 2 години). 0,5 кредиту ЄКТС.

ПОЧАТОК КУРСУ

Реєстрація на курс доступна з 1 вересня 2022 року.

ЦЕЙ КУРС БУДЕ ЦІКАВИЙ:

  • усім охочим сформувати чи покращити власну інформаційну гігієну;
  • вчителям загальноосвітніх навчальних закладів;
  • педагогам позашкільних навчально-виховних закладів;
  • бібліотекарям;
  • викладачам закладів вищої освіти;
  • освітнім тренерам.

ПРОГРАМА КУРСУ

Модуль 1. Інформаційне поле під час війни

1.1. Вступ до курсу.
1.2. Як формується інформаційне поле під час війни? 
1.3. Як формується інфополе: кейс «Залужний».
1.4. Де шукати правду: українські медіа?
1.5. Де шукати правду: іноземні медіа?

Модуль 2. Як працює російська пропаганда?

2.1. Як працює класична російська пропаганда?
2.2. Інструменти ворога: Телеграм. 
2.3. Інструменти ворога: блогери-інсайдери.
2.4. Інструменти ворога: «хороші росіяни» та «ліберальні медіа».
2.5. Інструменти ворога: корисні ідіоти.
2.6. Інструменти ворога: ІПСО.

Модуль 3. Аналіз типових кейсів російських інформаційних операцій.

3.1. Кейс: розкол українці щодо переселенців.
3.2. Кейс: дискредитація України щодо теми зброї.
3.3. Кейс: показують те, що ми хочемо побачити.
3.4. Кейс: показують те, що ми боїмося побачити.

Модуль 4. Правила інформаційної гігієни.

4.1. Правила інфогігієни під час війни.

ФОРМА ПІДТВЕРДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Сертифікат про успішне завершення навчання зі вказаною кількістю годин. Усі видані сертифікати внесені до реєстру, із яким можна ознайомитися за посиланням.

НАПРЯМ НАВЧАННЯ

Професійний розвиток педагогічних та науково-педагогічних працівників з питань розвитку критичного мислення та медіаграмотності, впровадження інновацій в освітньому середовищі.

ПЕРЕЛІК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ, ЩО ВДОСКОНАЛЮВАТИМУТЬСЯ/ НАБУВАТИМУТЬСЯ

Загальні: знання та розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти та цифрової реальності; критичне та системне мислення; здатність навчатися та вчити; здатність логічно обґрунтовувати власну позицію та конструктивно доносити інформацію; вміння розрізняти джерела інформації; здатність співпрацювати з іншими людьми.

Фахові: професійно-педагогічна, інформаційно-комунікаційна, інноваційно-дослідницька, цифрова, компетентності з інформального та професійно-особистісного розвитку, володіння актуальними знаннями в умовах реформ та соціальних трансформацій.

МЕТА КУРСУ

Навчити базовій інформаційній гігієні під час війни – основ фільтрування інформації та розпізнавання брехні.

Зараз половина українців вважають, що вміють розпізнавати фейки, проте тільки 3-11% насправді можуть це зробити.

32% українців визначає достовірність новини інтуїтивно, 42% – взагалі ніколи не перевіряють отриману інформацію.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

Назва розділів і темКількість годин
Всьогоу тому числі
ЛекціїТестуванняСамостійна робота
Тема 1. Інформаційне поле під час війни 4 1 1 2
Тема 2. Як працює російська пропаганда? 4 1 1 2
Тема 3. Аналіз типових кейсів російських інформаційних операцій 4 1 1 2
Тема 4. Правила інформаційної гігієни 3 1 1 1
Всього годин 15 4 4 7

Затверджену програму можна завантажити, натиснувши на її зображення вгорі, або за цим посиланням.

АВТОРИ КУРСУ

Здійснено в рамках проєкту за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні та ВГО Українська бібліотечна асоціація. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. Supported by the Public Affairs Section of the U.S. Embassy to Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.

Оксана Мороз

Оксана Мороз

Засновниця волонтерської ініціативи «Як не стати овочем», авторка та ведуча радіо- / телепрограм з інфогігієни.
Понад 20 років працювала в комунікаціях — у корпораціях, агенціях, стартапах та власному бізнесі. Оксана спеціалізується на аналізі та формуванні інформаційного поля, вивчає поведінку людей у ньому. З 2015 року – постійний запрошений спікер Києво-Могилянської бізнес-школи.
Авторка трьох книг з інфогігієни. Дві з них стали переможцями Всеукраїнського рейтингу «Книжка року-2020» (номінація «Обрії»).

Анна Лоза

Анна Лоза

Менеджерка проєктів ініціативи «Як не стати овочем», аспірантка історичного факультету Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Експертка з акредитації освітніх програм Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

Курс безкоштовний?

Курс безкоштовний. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так! Успішно виконайте всі завдання курсу та отримайте сертифікат про його завершення за підписом викладача.

У який час проходитимуть заняття?

Відеолекції, завдання, форум і можливість отримати сертифікат доступні в будь-який час.

  1. Classes Start

Enroll