Як читати складні модерністські та постмодерністські твори

UZHNU

Доступний постійно

Про цей курс

Чи знаєте ви, чому твори модерністів та постмодерністів вважаються перлинами світової літератури ХХ століття? Вам доводилось «розкодовувати» сторінки Булгакова та Джойса? Ви у захваті від творчості Кена Кізі? Тоді цей курс для вас!

Мета лекційного курсу «Як читати складні модерністські та постмодерністські твори?» – формування у слухачів практичних навичок розуміння складних модерністських та постмодерністських прозових творів, цілісного бачення сутності художньої літератури ХХ століття, а саме творів модернізму та постмодернізму. Ми коротко розглянемо базові поняття художньої прози, подамо основні підходи аналізу художніх творів, наведемо принципи таких літературознавчих понять, як літературні напрями «модернізм» (перша половина ХХ століття) та «постмодернізм» (друга половина ХХ століття), їхні характерні особливості та значення в розвитку світової літератури.

Маєте питання? Знайдемо відповіді разом! Що таке художня література? Як читати складні модерністські та постмодерністські твори? Які твори вважаються культовими? Чому їх вважають культовими? Який зв'язок між художньою літературою, наукою та філософією?

У курсі наводяться приклади практичного аналізу окремих відомих модерністських («Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері, «Майстер і Маргарита» Михаїла Булгакова, «Володар Мух» Вільяма Голдінга) та постмодерністських («Політ над гніздом зозулі» Кена Кізі) творів. Слухачі отримають певну літературознавчу базу та практичні навички вмінь аналізувати та розкодовувати складні модерністські та постмодерністські романи та повісті.

ПРОГРАМА КУРСУ

Тема 1.
Що таке художня література?

Специфіка художньої літератури. Сутність категорій «текст», «підтекст», «контекст», «інтертекст». Засоби «розкодування» тексту в художніх творах. Розвиток художньої літератури в ХХ столітті. Літературні напрямки модернізму та постмодернізму, їхні основні характеристики.

Тема 2.
«Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері

Неоміфологізм казки «Маленький принц». Визначення природи «творчого» («дитячого») та «нетворчого, прагматичного» («дорослого») світоглядів. Характеристика образу Маленького принца та інших персонажів казки. Символи та алегорії казки та їхні значення. Подорож Маленького принца як «ініціація у творчість».

Тема 3.
«Володар мух» Вільяма Голдінга

Історія задуму твору. Елементи алегорії, антиутопії та іронії в романі. Проблема «добра і зла» у романі. Роман як моральна притча. Концепція лідера. Острівне мікросуспільство як пародія на європейську цивілізацію ХХ століття. Семантика назви. Євангельські мотиви у романі. «Іронічні геппі-енди» Вільяма Голдінга.

Тема 4.
«Майстер і Маргарита» Михаїла Булгакова

Історія задуму твору. «Три пласти» роману. Функція образу Воланда та «його світи» у романі. Специфіка «образу сатани» та пошук його літературної генеалогії (Мефістофель з «Фауста» Гете і Лючіо Ріманець з роману Марії Кореллі «Скорбота Сатани»). Сатира на «радянську дійсність» та «нову радянську людину». Заперечення основної радянської доктрини про «створення нової позитивної людини – альтруїста і колективіста».

Любовна лінія Майстра та Маргарити. Сатира на «радянських письменників» та «радянських критиків». Еволюція поета-конформіста Івана Бездомного.

Роман Майстра про Ієшуа Ґа-Ноцрі та Понтія Пілата. Понтій Пілат та Ієшуа як антиподи: «земний лідер» і «духовний лідер». Образ імператора Тиберія як натяк на Сталіна. Проблема страху та пристосовництва. Тема «письменник – влада» у романі.

Тема 5.
«Політ над гніздом зозулі» Кена Кізі

Історія задуму твору. Образ Макмерфі та його еволюція. Конфлікт волелюбної особистості (Макмерфі) і всесильної влади (старша медсестра і медперсонал). Макмерфі – «Гамлет ХХ століття». Функція оповідача – шизофреніка у творі та його «шизофренічної уяви». Євангельські мотиви та «месіанізм» головного героя. Карнавалізм та сміхова культура у романі. Функція сміху. Семантика назви. «Політ над гніздом зозулі» як культовий американський роман другої половини ХХ століття. Творчість Кена Кізі як «перехідний місток» від руху «бітників» у 1950-ті до руху «гіппі» у 1970-ті.

ВИМОГИ ДО СЛУХАЧІВ

Жодних особливих вимог – вам потрібен тільки інтернет і бажання розвиватися та зануритися у світ художньої літератури.

ТРИВАЛІСТЬ КУРСУ

5 тижнів.

КОМУ БУДЕ ЦІКАВИЙ КУРС?

Курс відеолекцій розрахований на широку аудиторію: студентів, аспірантів, освітян, письменників та всіх охочих познайомитись ближче із багатогранним світом знакових модерністських та постмодерністських закордонних романів і повістей ХХ століття.

Лектор

Михайло Рошко

Михайло Рошко

Кандидат філологічних наук, професор, декан факультету іноземної філології Ужгородського національного університету, член Спілки письменників України, Член спілки журналістів України, педагог з 30-річним стажем викладацької роботи. Лауреат різних літературних та журналістських премій.