МОДУЛЬ 1 Джерела
- Anti-Defamation League and the Survivors of the Shoah Visual History Europe.
- Dan Olweus, "Peer Harassment: A Critical Analysis and Some Important Issues," in Peer Harassment in School, ed. J. Juvonen and S. Graham (New York: Guilford Publications, 2001): 3-20.
- Emotional and behavioral disorders of children and adolescents/ World mental health day. A Global World Mental Health Education Program of The
world Federation for Mental Health, 2003. - Evaluating the Effects of the Olweus Bullying Prevention Program on Middle School Bullying.
- Garrett Anne G. Bullying in American schools: causes, preventions, interventions. — McFarland, 2003. — P. 172.
- Halstead David. The bully around the corner: changing brains — changing behaviors. — Brain Power Learning Group, Canada, 2006. — P. 151
- How Bullying Affects Children.
- Indicators of School Crime and Safety: 2016, The National Center for Education Statistics (NCES).
- Kowalski
,RobinM. , Limber,SusanP. , Agatston, Patricia W.Cyberbulling : bullying in the digital age. –Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2008. – 218 p. - Predictors of Bullying and Victimization in Childhood and Adolescence: A Meta-analytic Investigation,” Clayton R. Cook, PhD, Louisiana State University; Kirk R. William, PhD, Nancy G. Guerra, EdD, Tia E. Kim, PhD, and Shelly Sadek, MA, University of California, Riverside; School Psychology Quarterly, Vol. 25, No.2.
- Randall P. Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims / P.Randall. – Florence, KY, USA: Brunner-Routledge, 2001. – Загол. з екрану. – Мова англ.
- Randall P. Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims / P.Randall. – Florence, KY, USA: Brunner-Routledge, 2001. – Загол. з екрану. – Мова англ.
- Rose, C. A., & Espelage, D. L. (2012). Risk and protective factors associated with the bullying involvement of students with emotional and behavioral disorders. Behavioral Disorders, 37, 133–148.
- Socioeconomic Status and Bullying: A Meta-Analysis. Neil Tippett BSc, and Dieter Wolke Ph.D.
- The 2013 National School Climate Survey. The Experiences of Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Youth in Our Nation’s Schools, by Joseph G. Kosciw, Ph.D. Emily A. Greytak, Ph.D. Neal A. Palmer, Ph.D. Madelyn J. Boesen, M.A.
- The 2013 National School Climate Survey. The Experiences of Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Youth in Our Nation’s Schools, by Joseph G. Kosciw, Ph.D. Emily A. Greytak, Ph.D. Neal A. Palmer, Ph.D. Madelyn J. Boesen, M.A.
- The Stages of Bullying.
- Барліт А.Ю. Форми і методи подолання (мінімізації) соціально-педагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі / А.Ю.Барліт, О.О.Барліт // Горизонти освіти. – 2012. – №2. – С. 44-46.
- Булінг – важлива проблема для дітей в Україні. ЮНІСЕФ розпочинає кампанію проти булінгу.
- Булінг: ми всі можемо допомогти це зупинити. Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл. Весна 2013. – 10 с.
- Буллинг со стороны учителя.
- Воронцова Е. Програма «Профілактика та подолання булінгу у закладах освіти»
- Діти за гратами — суспільство хворе, «Социум» 28.10.2008.
- Коли вашу дитину цькують. Посібник для батьків.
- Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К. – 2018. – 140 с.
- Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навчально-методичний посіб. - Київ : НаУКМА, ГЛІФ Медіа, 2017. - 208 с.
- Король А. Причини та наслідки дослідження явища булінгу // Відновне правосуддя в Україні. – 2009. – № 1 – 2. – 190 с.
- Лейн Д.А. Школьная травля (буллинг).
- Малкіна-Пих І. Г. Психологічна допомога в кризових ситуаціях. - М.: Изд-во Ексмо, 2005. - 960 с.
- Мірошниченко А. В. Насильство в сім’ї [Електронний ресурс] / А. В. Мірошниченко // Правова освіта. Сайт Головного управління юстиції у Кіровоградській області.
- Навчально-методичний посібник «Організація роботи з розв'язання проблеми насильства в школі». К:. Huss, 2011. – 96 с.
- Найдьонова Л.А. Кібер-булінг або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини / Л.А.Найдьонова //Методичні рекомендації / Серія: На допомогу вчителю. Вип. 4. – К., 2011. –34 с.
- Насильство щодо дітей в Укрїні : всеукраїнське опитування громадської думки / за ред. С. Павлиш, Т. Журавель. -- К.:, вид-во ФОП Клименко, 2015. -- 146 с.
- Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення / Методичні рекомендації. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2017. – 76 с.
- Кацалап В.В., Савкова І.О .Програма тренінгових занять «СТОП- Булінг» орієнтована на профілактику насилля в шкільному середовищі.
- Результати опитування U-Report, яке проводилось у травні 2016 р.
- Сайт stopbullying.com.ua, UNICEF.
- Служба социального обеспечения в сфере образования. Буллинг. (http://www.education-support.org.uk/russian/ parents/education-welfare-service/bullying/)
- Спираль буллинга.
- Стоп шкільний терор. Особливості цькувань у дитячому віці. Профілактика та протистоянні булінгу. – 2017. – С. 84.
- Цькування у школі. Наслідки знущання і для жертви, і для агресора.
- Що українці знають і думають про права людини: загальнонаціональне дослідження / [І. Бекешкіна, Т.Печончик, В.Яворський та ін.]; під заг. ред. Т. Печончик. – Київ, 2017. – 308 с.
МОДУЛЬ 2
- Попередження, виявлення і подолання випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми: методичний посібник для освітян / Авт.: Журавель Т. В., Кочемировська О. О., Ясеновська М. Е. / За заг. ред. Безпалько О. В. – К.: ТОВ “К.І.С.“, 2010. – 242 с.
- UNESCO. Stopping Violence in Schools: A Guide for Teachers. Paris, UNESCO, 2011.
- UNESCO and UN WOMEN. Global Guidance School-related gender-based violence. Paris, UNESCO, 2016
- Предотвращение насилия в образовательном учреждении. Методическое пособие; под редакцией В. Адэскэлицэ, Р. Жосану, И. Молдовану, Т. Епояна – Кишинэу, ЮНЕСКО, 2017.
- Предотвращение насилия в образовательных учреждениях. Методическое пособие для педагогических работников /Л.А. Глазырина, М.А. Костенко; под ред. Т.А. Епояна. ИИТО ЮНЕСКО, 2015.
- Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти “Освіта - гендерний вимір 2021”.
МОДУЛЬ 3
- Olweus, Dan. Bullying at schools: What we know and what we can do. New York: Blackwell. – 1993. – 140 p.
- Найдьонова Л.А. Кібербуллінґ або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини / Л.А.Найдьонова // Методичні рекомендації – К., 2014. – 96 с.
- Waseem M., Ryan M., Foster C. B., Peterson J. Assessment and Management of Bullied Children in the Emergency Department.
- Assessment and Management of Bullied Children in the Emergency Department.
- Кримінальний кодекс України.
- Цивільний кодекс України.
- Спіріна І.Д., Вітенко І.С., Напреєнко О.К. та ін. Медична психологія: державний національний підручник - Дніпропетровськ: ЧП «Ліра» ЛТД, 2012.
- Правила судово-медичного визначення ступеня тяжкості тілесних ушкоджень. Затверджені наказом МОЗ № б від 17 січня 1995 р.
- Шишко Н. С. Психологічне благополуччя в уявленнях сучасних старшокласників / Н. С. Шишко // Наукові студії із соціальної та політичної психології. –К., 2015. – Вип. 35. – С. 258-268.
- Визначення психічного здоров’я та рівнів психологічної адаптації людини. Критерії здоров’я ВООЗ.
- Коментар до Кримінального кодексу України.
- Перелік ігор перекладено і адаптовано з ресурсу.
- Olweus bullying questionnaire. Sample school report. Dr. Dan Olweus, Research Center for Health Promotions, University of Bergen, Bergen, Norway. Spring 2007. – 72 p.
- Hazelden Betty Ford Foundation.
МОДУЛЬ 4
- Jodee Blanco The Bully-Free Classroom: 10 Tips for Educators.
- Bullying intervention strategies.
- INSPIRE: Сім стратегій для подолання насильства щодо дітей (розроблено Всесвітньою організацією охорони здоров’я в співпраці з Центром боротьби із захворюваннями та їхньої профілактики США, Глобальним партнерством задля подолання насильства щодо дітей, Панамериканською організацією з охорони здоров’я, Надзвичайним президентським планом боротьби зі СНІДом, партнерством «Разом заради дівчат», Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Управлінням ООН з наркотиків та злочинності, Агентством США з міжнародного розвитку та Світовим банком), 2016.
- Ken Rigby University of South Australia www.kenrigby.net Bullying Interventions in schools: Six major approaches.
- «Пам’ятка для соціального працівника/фахівця із соціальної роботи» / МБФ «Українська фундація громадського здоров’я», 2013.
- «Школа і поліція»: програма просвітницько-профілактичних занять з учнями 1 – 11 класів. Рік видання, сторінки
- Блог Людмили Петрановської, педагога, психолога і публіциста.
- Закон України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» від 21 серпня 2001 року №2558-ІІІ [Електронний ресурс].
- Запобігання та протидія домашньому насильству над дітьми та молоддю. Купріянова О.О. Пам’ятка-довідник. К. 2018
- Максимова Н. Ю. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства / Н. Ю. Максимова, К. Л. Мілютіна. – К. : Комітет сприяння захисту прав дітей, 2003. – 2011.
- Подолання насильства щодо дітей: шість стратегій дії (звіт) / Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), 2014.
- ЮНЕСКО. Як зупинити насильство в школі. Посібник для вчителів, 2011.
МОДУЛЬ 5
1. Андреєва М. О. Формування толерантності учнів початкової школи у інклюзивному навчальному закладі / М. О. Андреєва // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. - 2013. - Вип. 39(2). - С. 36-41. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39%282%29__9
2. Безпальча Р. Шляхи мирного розв'язання конфліктів у школі, 2012. Режим доступу: https://issuu.com/uccg/docs/bezp_shlyakhy_mrk
3. Вчимося бути толерантними. Тренінговий курс для молоді, Донецьк, 2008. Режим доступу: http://cent.dn.ua/docs/trening_tolerance.pdf
4. Гера Т.І. Майндфулнес – техніка на заняттях із психології як елемент психологічного супроводу майбутніх педагогів. Режим доступу: http://pj.kherson.ua/file/psychology_02/ukr/part_1/34.pdf
5. Єжова Т. Є. Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи / Т. Є. Єжова // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. - 2012. - № 9. - С. 66-75. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_9
6. Інтернет, в якому ми живемо. Режим доступу: http://kyrsu2018.blogspot.com/p/blog-page_58.html
7. Сайко Х.Я., Островська К.О. Толерантність до дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивній школі. Режим доступу: https://bit.ly/2RWyP8e
8. Скажи булінгу “ні”: ігри та вправи для розвитку емоційного інтелекту. Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/skazhi-bulingu-ni-igri-ta-vpravi-dlya-rozvitku-emociynogo-intelektu?fbclid=IwAR1GWbGrvXZW5n-mnwXEKmQjxaMy7bKumLJbjEOX8xLqSbnw34M_34l3OCw
9. Техніка саморегуляції при зіткненні із загрозою булінгу «П’ять пальчиків» (адаптовано за К. Рігбі). Режим доступу: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Kiberbuling.pptx
10. Шкільна служба розв`язання конфліктів: досвід впровадження. – К., 2007. – 88 с. Режим доступу: http://ipcg.org.ua/upload/school-crc.pdf
11. Шкільна служба розв’язання конфліктів: досвід упровадження : [Посіб.] / Р. Коваль, А. Горова, А. Нікітчук та ін. – К. : Захаренко В. О., 2009. – 168 с. Режим доступу: https://ru.calameo.com/read/00327991924e92dcd9aee)
12. Як запобігти булінгу? Поради та вправи на емпатію. Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/yak-zapobigti-bulingu-poradi-ta-vpravi-dlya-rozvitku-empati